مصاحبه با دکتر آبسالان؛ داور بخش تئاتر صحنه
در فرصت کوتاه پیش آمده تا آماده شدن تئاتر گروه بعدی برای اجرا، فرصتی دست داد تا با دکتر آبسالان داور بخش تئاتر صحنه گفت و گوی کوتاهی داشته باشیم:
1-سطح مسابقات تئاتر صحنه را چگونه ارزیابی می کنید؟
در نمایش تئاتر از دید من نباید اجرای نمایش را رتبه و دسته بندی کرد چرا که در نمایش تئاتر، سطح مهم نیست در واقع انتظار این است که اجرای نمایش ها در سطح حرفه ای دیده شود و همین بس که دانشجو معلمان با حس مسئولیت پذیری، صداقت و هنرمندی خودشان بهترین اجراها را داشته باشند و به چنین جشنواره هایی اهمیت می دهند.
2- اهمیت نقش تئاتر صحنه در انتقال مفاهیم از بعد تربیتی و تا چه حد می تواند در بهبود نظام آموزشی موثر باشد ؟
نوع نگاه ما به تئاتر از نظر کلاس بدیهی شده ی آکادمیک، به عنوان هنر ششم بیان می شود چرا که تئاتر، هنری است که پنج هنر ماقبل خودش را دارد یعنی در تئاتر، ما معماری داریم ولی معماری نیست، در تئاتر موسیقی داریم ولی موسیقی نیست، ادبیات داریم ولی تئاتر ادبیات نیست و ...
تئاتر، هنری است که خاستگاه اولیه ی آن از نیایش و عبادت است، از این منظر که پیروان همه ی ادیان در مکان هایی به عبادت و نیایش می پرداختند ولی یونانیان باستان در سالن آمفی تئاتر به عبادت می پرداختند و بازیگران تئاتر مبلغان دین و گویندگان سرگذشت تاریخ یونانیان بودند که از نیایش به نمایش تبدیل شده ولی وقتی امروز به تئاتر نگاه می کنیم بعنوان یک هنر تمام عیار است .
از دیدگاه این جشنواره که دانشجومعلمان در آن شرکت می کنند قرار نیست که به عنوان حرفه اصلی آن ها قرار بگیرد، ولی از تئاتر بعنوان یک وسیله، امکانی برای تربیت بهتر ، صحیح تر و اصولی تر دانش آموزان در حوزه ی آموزش و پرورش استفاده می شود. به خاطر همین قابلیت و پتانسیل نهفته در تئاتر، در دهه شصت خودم به عنوان معلم در آموزش و پرورش دروسی مانند علوم و زبان را از طریق تئاتر صحنه به دانش آوزان منتقل می کردم.
مصاحبه کننده : حمید مرزبانی ، فرهاد دانایی
منبع خبر: روابط عمومی