با دعوت توسط دکتر خسرو نظری و با حضور دکتر عزیزی در سمینار ارتباط دانشگاه با جامعه، شرکت ها و سازمان های دانش بنیان مطرح کردند:
نقش دانشگاه فرهنگیان در مباحث دانش بنیان
دانشگاه فرهنگیان استان چهاردهمین استان کشور می باشد که اقدام به برگزاری سمینار ارتباط دانشگاه با جامعه، شرکت ها و سازمان های دانش بنیان نمود، در این سمینار دکتر عزیزی مشاور ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور به دعوت دکتر خسرو نظری رئیس دانشگاه فرهنگیان استان به یاسوج تشریف آوردند و به ایراد سخنرانی پرداختند. متن سخنرانی ایشان به این شرح می باشد:
دکتر عزیزی مشاور رئیس دانشگاه فرهنگیان در ابتدا با اشاره به غیر واقعی و غیر علمی دانستن این مباحث توسط برخی در جامعه بیان کردند در بحث های تئوریکی همیشه باید نقطه نهایی و کمال را ترسیم کرد و اگر این نقطه نشان داده نشود هر بحثی به صورت سطحی باقی خواهد ماند هر چند در مقام عملیاتی کردن باید به محدودیت ها توجه کرد.
ایشان تئوری پردازی و مسئله آفرینی را دو بعد مهم سازمان های دانش بنیان معرفی کردند و در خصوص بعد تئوری پردازی توجه به نکات ذیل را مهم دانستند:
- همه سازمان ها نیاز به بحث های تئوریکی دارند، اهمیت مباحث تئوریکی در این است که غفلت از آن موجب می گردد چرخه عمر یک سازمان کوتاه باشد.
- مهم ترین مولفه برای سازمان های دانش بنیان در هزاره سوم، که در واقع همین سازمان های دانش بنیان، خود محصول هزاره سوم می باشد، کارآفرینی و فرهنگ سازی می باشد.
- دانشگاه در هزاره سوم واجد نگاه های میان رشته ای می باشد. همان گونه که آلفرد تافلر به خوبی بیان می کند که بالاترین فراوانی فرصت های اشتغال زایی در هزاره سوم در بخش خدماتی است و نه در بخش فنی یا پزشکی.
- عصر اطلاعات و عصر مولکولی از عناصر اصلی در این هزاره می باشد. در خصوص عصر اطلاعات در دوره فعلی با ورود اینترنت، سرعت، دقت و حجم داده های دقیق باعث شد این عصر را عصر اطلاعات بدانیم. در خصوص عصر مولکولی می توان به جایگزینی نانوتکنولوژی و بیوتکنولوژی اشاره کرد. در واقع استفاده از فیزیک، شیمی و زیست شناسی نشان می دهد کسانی می توانند در این عصر، حیات داشته باشند که با این آپشن ها ارتباط معنی داری داشته باشند.
دکتر عزیزی در خصوص مسئله آفرینی اعتقاد داشتند این بعد به آموختن صرف بها نمی دهد بلکه باید خلق و آفرینندگی را مد نظر قرار داد. مسئله آفرینی عمر یک سازمان را طولانی می کند و ما ناچاریم برای زیستن در جهان فعلی و مفیدن بودن، این آپشن ها را به رسمیت بشناسیم. ایشان با بیان تفاوت میان به رسمیت شناختن و پذیرفتن بیان کردند: به رسمیت شناختن به هیچ وجه به معنای پذیرفتن نیست، چرا که در آپشن های هزاره سوم قطعا نظام های معرفتی بر خلاف نظام عرفی و دینی ما یافت می شود، اما آنچه که مد نظر ما می باشد این است که بدانیم در چه بافت و متنی زندگی می کنیم تا بتوانیم ایفای نقش نماییم.
ایشان ارتش آمریکا را به عنوان مشتری مقالات Patent که از آن ها مهارت، کالا و خدمات استخراج می شود، معرفی کردند و بر خالی بودن عنصر کارآفرینی و تجاری سازی و مهارت های خدماتی در برنامه های درسی دانشگاهی ما تاکید کردند و نمونه آن را سهم ناچیز 1.2 در کارآفرینی، سهم صفر درصدی زنان در حوزه اقتصاد و سهم ضعیف نخبگان در تصمیم گیری و تصمیم سازی را در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از نمونه های بی توجهی به این مسئله دانستند چرا که اینها در واقع از جنس علم و دانش می باشد و در هزاره سوم از آن به عنوان مهم ترین دارایی یک سازمان نام می برند.
مشاور ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور رسالت اصلی این دانشگاه را صرفا فروش یا تجاری سازی دانش دانستند و افزودند دانشگاه فرهنگیان باید سهم و نقش خود را در حوزه های مختلف نشان دهند، و برای تجاری سازی نیز خدمت دارای مزیتی ارائه دهد که سایر سازمان ها حاضر به خرید آن از دانشگاه فرهنگیان باشند. ایشان با اشاره به جمله آرنولد تویین بی که جواب های کهنه برای سوالات نو موجب مرگ آن سازمان می شوند بر داشتن سواد جهانی و ارزش افزوده در خدمات و محصولاتی که ارائه می شود تاکید کردند.
دکتر عزیزی در پایان 6 مولفه معلم در هزاره سوم را معلم، مشاور، مربی، مدیر، تکنولوژیست و محقق دانستند و راهبردهایی که باعث می گردد یک سازمان تبدیل به سازمانی دانش بنیان گردد را رقابتی بودن، نگاه استراتژیک به معنی ایجاد فرصت کردن و توجه به مباحث آسیب شناسی اجتماعی عنوان کردند.
منبع خبر: روابط عمومی